En skola för kropp och själ

Freinetskolan i Lund består av en grundskola F-9, en förskola och ett fritidshem. Skolan är en ideell förening med en styrelse bestående av vårdnadshavare och personal. Skolans storlek och betonande av elevinflytande och aktiva vårdnadshavare skapar en vi-känsla som genomsyrar verksamheten. Du kan läsa mer om hur vi arbetar här på hemsidan.

Bild från skolgård där en pedagog sitter på huk och pratar med elever

En trygg skolmiljö

Vårt mål är att varje barn som går på skolan ska vara tryggt och känna glädje över att komma till skolan.

 

Vi har nolltolerans mot alla former av verbala, fysiska och psykiska kränkningar. Mobbing, sexuella trakasserier och olika typer av diskriminering accepteras inte. För mer information, se vår likabehandlingsplan som finns tillgänglig på skolans hemsida.

Bild på ett äppelträd med röda äpplen. En pojke med röd jacka hoppar under trädet

Natur, miljö och hälsa

På Freinetskolan är naturen alltid nära. Parken kring skolan ger rika möjligheter till utflykter med mindre grupper. Det kan vara så enkelt som att håva i Höje å eller ta en promenad i parken och titta på fåglarna och träden.

 

På Freinetskolan är vi måna om ditt barns hälsa och serverar sockersnåla måltider och mellanmål med mycket frukt och grönt. Vid skollunchen serveras alltid rikligt med grönsaker och vi erbjuder ofta vegetariska alternativ.

Närbild på en bokhylla med böcker från skolans bibliotek

En läsande skola

På Freinetskolan och förskolan har vi ett skolbibliotek som är anpassat efter elevernas behov. Vi strävar efter att kontinuerligt förnya vårt bokbestånd.
Vi  har återkommande lästeman då eleverna ges möjlighet att fördjupa sitt läsintresse och hitta nya favoritförfattare. I samband med våra lästeman köper vi in nya böcker utifrån elevernas önskemål.

Freinetpedagogiken – lära för livet

Bild från ett klassrum där elever lyssnar på en lärare

Ansvar och demokrati

På Freinetskolan i Lund lägger vi stor vikt vid det goda samtalet mellan elever/barn och pedagoger. Vi ser det som ett viktigt verktyg i barnens sociala och intellektuella utveckling till demokratiska medborgare. Eleverna på Freinetskolan ges möjlighet att delta i matråd, miljöråd och som elevskyddsombud. Vid återkommande torgmöten får eleverna/barnen göra sin röst hörd och lära sig demokratins spelregler. Demokratisk fostran står också i centrum vid elevråd och diskussioner i klassen/gruppen.

Bild på ett elevprojekt som föreställer en byggnad med hästar

Det produktiva arbetet

En viktig del av vår pedagogiska idé är att elevernas/barnens arbete med ett område ska leda fram till en produkt, i form av exempelvis en utställning, en bok, en modell, en bild eller via något annat medium. För att arbetet ska upplevas som meningsfullt, är det viktigt att produkten har en verklig mottagare. Elevernas/barnens stolthet över den egna produkten blir också en sporre till större utmaningar.

Bild på en pojke som hänger uppochner i en lekställning

Det trevande försöket

En viktig del av vår pedagogik är att elevernas/barnens trevande försök respekteras och tas på allvar. Genom att ibland få misslyckas, försöka igen och finna nya vägar utvecklas eleverna/barnen i sin självständighet och kreativitet.

Närbild på ett skrivbord där man ser en dator, papper, pennor och händer

Handens och hjärnans arbete

I undervisningen på Freinetskolan blandas teoretiskt och praktiskt arbete. För många elever/barn är det förlösande att få tillfälle att förstå även teoretiska problem genom att känna sig fram med händerna, exempelvis genom att själva tillverka tredimensionella modeller.

En bild från ett klassrum med en pojke med hoodie som pratar med en klassföreståndare

Det goda samtalet

Personalen på Freinetskolan finns nära till hands i vardagen och möter eleverna/barnen där de
befinner sig. I de vardagliga samtalen ger vi eleverna redskap att lösa problem och konflikter
och bidrar till deras språkliga och sociala utveckling. Målet är en trygg skola där barnen/
eleverna känner sig sedda och hörda varje dag.

Bild på Mats

"Välkomna till den lilla skolan med det stora engagemanget, belägen i den vackra S:t Larsparken i Lund. För oss är rätten att vara och bli accepterad för den man är, att bli lyssnad på och kunna påverka sin vardag i skolan central. Vår undervisning väcker lusten att lära och utgår från elevernas individuella behov."

Mats Carlgren – rektor

Föreningen Freinet

Varje enskild medlem har rösträtt på årsstämman

Freinetskolan i Lund drivs av en ideell förening med både föräldrar och personal som medlemmar.
Föreningen utser styrelsen på årsmötet. I styrelsen sitter både föräldrar och personal.
Skolledaren är alltid med i styrelsen. En majoritet av styrelsens medlemmar utgörs av skolans personal.
Medlemskap i föreningen är frivilligt. Syftet med föreningen är att skapa en grund för både personal och föräldrar att få inflytande och inblick i skolans verksamhet och att ge alla ett forum för skolfrågor som berör dem.

Styrelsen

Hind Nadifi (ordförande)

Susanne Norrman

Maha Tayar

Andreas Olofsson

Jessica Herou-Åkesson

Josefin Jinnestrand