Hem /
På förskolan inspireras vi av Freinets pedagogiska tankar. Förskolans ambition är att ge alla barn möjligheter till ett kreativt lärande i en trygg miljö, med tid för att upptäcka sin omgivning och mycket utevistelse. Förskolan ligger i natursköna St:Lars-parken. I leken och upptäckandet i parken och på vår nyrenoverade gård utvecklas barnens motorik, sociala samspel, nyfikenhet, kreativitet och kunskaper om växter och djur. På så vis läggs grunden för ett livslångt lärande.
Kontakta
förskolan
I samarbete med hemmet lägger vår förskola grunden till barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor. Barnen får möjlighet att vara delaktiga och deras idéer och tankar fångas upp av pedagogerna.
Innehållet i vår förskolas undervisning planeras efter läroplanens mål. Likaså ser vi till att fånga upp de spontana tillfällen som ges till undervisning då barnens utveckling och lärande sker hela tiden.
Våra pedagoger ser till att barnen får en god miljö och en väl avvägd dagsrytm med både vila och aktiviteter som är anpassade efter barnens behov och vistelsetid.
Leken har en central plats på vår förskola för att ge barnen stimulans för deras kreativitet och inlevelse. Pedagogerna ser därför till att barnen får tid och ro för leken.
Vi lägger stor vikt vid att utveckla barnens språkliga förmåga så att barnen har goda chanser att hitta ett språk för att uttrycka sig.
Förskolan och fritids öppnar gemensamt i förskolans lokaler på morgonen och då serveras frukost. Innan de planerade aktiviteterna på förskolan börjar har barnen fri lek inne eller ute.
Samlingarna med fruktstund som sedan följer brukar handla om det som är aktuellt i barngruppen och barnen lär sig bla. turtagning.
Under de planerade aktiviteterna delas barnen in i mindre grupper. De planerade aktiviteterna utgår från barnens intresse och läroplanen för förskolan. En näringsrik lunch serveras sedan, då barnen får lugn och ro att äta sin mat och samtala runt bordet.
Efter lunchen ges barnen möjlighet till återhämtning och vila. De äldre barnen har möjlighet att ha vaken vila och de yngre barnen sover. De äldre barnen kan några dagar i veckan ha planerad aktivitet även under eftermiddagen, annars finns det möjlighet till utklädnad, bygg, sagoläsning och skapande med olika material.
Under mellanmålet får barnen tillfälle att prova på att själv exempelvis bre sina mackor och hälla upp sin mjölk.
Strax efter mellanmålet är det sammanslagning med fritids i förskolans lokaler och då har barnen tex fri lek inne eller ute, sagoläsning, skapande. Vid den här tiden erbjuds barnen en frukt innan de blir hämtade.
Grundskola/Matematik/Mentor
Förskoleklass/Förskollärare
Förskolan
Biträdande rektor/Specialpedagog