Hem /
Grundskolan på Freinetskolan i Lund är en F-9-skola med ca 180 elever. Vi tycker att det är viktigt att ha hög behörighet bland våra lärare. Vi arbetar med freinetpedagogiken som inspiration, och betonar värden som demokrati, elevinflytande och aktivt, nyfiket kunskapssökande. Vi känner våra elever väl och lägger stor vikt vid trygghet och goda relationer. Skolans läge i en grön park gör att vi alltid har nära till naturen.
Kontakta
grundskolan
I de lägre skolåldrarna står lusten, kreativiteten och skaparglädjen i centrum. Här ges eleverna möjlighet att skapa något att vara stolta över. En lekfull process som leder till en produkt gör arbetet meningsfullt, och utvecklar alla sinnen.
I den lärande leken läggs grunden till vidare utveckling i bland annat läsning, skrivande och matematik. Vi värnar också särskilt elevernas värdegrund, och tar oss gärna tid för samtal med eleverna då det behövs. På så vis hjälper vi eleverna att lära sig av verkliga situationer.
I mellanstadieåldern utgår vi från Freinets tankar om det meningsfulla lärandet och verkligheten som lärobok. Vi vet att elever lär sig bäst av verkliga situationer, och av att få prova själva, lösa problem och skapa en produkt att vara stolta över.
Vi arbetar gärna tematiskt, och har minst en temavecka per år. Temaveckan avslutas med en redovisning för vårdnadshavare och andra anhöriga. Då visar eleverna stolt upp sina arbeten. Kom gärna in och besök vår redovisningskväll!
I högstadiet bygger vi vidare på elevernas produktiva arbete och kontakten med samhället utanför skolan. För våra elever står görandet, projektet och elevaktiviteten i centrum. Grupparbeten, redovisningar, uppsatser, modeller – projekten är många men grundtanken densamma: den aktiva eleven som självständigt tar ansvar för ett projekt, löser problem och färdigställer en produkt eller en presentation får den bästa förberedelsen för arbetsliv och vidare studier.
För att klara detta är det viktigt att eleverna känner sig trygga, sedda och förstådda. Vi lägger stor vikt vid det goda samtalet mellan pedagoger och elever, såväl i undervisningen som utanför klassrummet. På så vis skapas en skolmiljö där eleverna känner sig trygga, respekterar varandra och vågar lite mer, både i form av uppgifter och i form av gemensamma diskussioner i klassråd, elevråd och andra sammanhang.
Ämneslärare No-ämnen, teknik, matematik
Grundskola/Mentor/Matematik/NO
Grundskola/Mentor/Spanska/Svenska
Grundskola/Mentor/Idrott/SO
Ämneslärare trä- och metallslöjd
Ämneslärare engelska, hem- och konsumentkunskap
Grundskola/Textilslöjd
Grundskola/Bild/Mentor
Grundskola/Mentor/SO/Svenska
Grundskola/Mentor
Lärare lågstadiet, ämneslärare matematik
Grundskola
Grundskola/Musik
Lärarassistent, fritidspersonal
Grundskola/Fritidshem
Grundskola/Mentor
Grundskola/Fritidshem